Środowisko naukowe Krakowa pożegnało Teresę Stelmaszyńską – Zgliczyńską, emerytowaną profesor w UJ, cenionego biochemika.

Profesor Teresa Stelmaszyńska-Zgliczyńska przez całe zawodowe życie związana była z Instytutem Biochemii Lekarskiej Wydziału Lekarskiego Akademii Medycznej im. Mikołaja Kopernika, obecnie Katedrą Biochemii Lekarskiej Wydziału Lekarskiego Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum. Pracę w Akademii Medycznej rozpoczęła po skończeniu studiów, 1.X.1959 roku. Studiowała chemię na Wydziale Matematyczno – Fizyczno – Chemicznym UJ. W latach 1998-2007 pełniła funkcję Kierownika Zakładu Biochemii Ogólnej Katedry Biochemii Lekarskiej.

Pani Profesor niemal pięćdziesiąt lat intensywnej pracy poświęciła - z wielkim zaangażowaniem - ukochanej przez siebie dziedzinie nauki – biochemii. W latach siedemdziesiątych XX wieku wraz z mężem Janem Maciejem Zgliczyńskim odkryła proces chlorowania w granulocytach obojętnochłonnych, niezwykle ważny dla prawidłowej funkcji układu immunologicznego. Przedmiotem dalszych zainteresowań badawczych Profesor Stelmaszyńskiej-Zgliczyńskiej były zagadnienia związane z indukcją immunogenności oraz stymulacją nieswoistej i swoistej odpowiedzi immunologicznej oraz dotyczące źródeł i znaczenia chemiluminescencji granulocytów towarzyszącej procesom zapalnym. W swoich eksperymentach zajmowała się wpływem reaktywnych form tlenu na białka i lipidy, badaniem struktury i funkcji aminokwasów, ich pochodnych oraz białek modyfikowanych oksydacyjnie, jak również poszukiwaniem drobnocząsteczkowych markerów stanu zapalnego.

Była naukowcem z uznanym w świecie dorobkiem w tej dziedzinie.

Krakowskie środowisko z trudem oswoi się ze stratą; nieobecność Pani Profesor dotknęła kolegów i koleżanki, współpracowników naukowych i młodzież studiującą w CM UJ oraz Szkole Medycznej dla Obcokrajowców. Była cenionym dydaktykiem

Prof. Teresa Zgliczyńska była czynna w Oddziale Krakowskim Polskiego Towarzystwa Biochemicznego; miała zacięcie do pracy w organizacjach. Spełniała się także w społecznej aktywności na terenie Uczelni.

Za pełną zaangażowania pracę naukową, działalność dydaktyczną, społeczną została uhonorowana Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.

Prof. Teresa Stelmaszyńska – Zgliczyńska odeszła 19 maja b.r. Pożegnano Ją uroczyście 24 maja b.r. na cmentarzu w Raciborsku

Poprzez wspomnienie zachowujemy Nieobecną w pamięci, a do wszystkich, których dotknęłą Jej śmierć, kierujemy słowa wsparcia i otuchy.