Statut Polskiego Towarzystwa Biochemicznego
Rozdział I
Nazwa, teren działalności, siedziba i charakter prawny
§ 1.
Stowarzyszenie nosi nazwę: "Polskie Towarzystwo Biochemiczne" zwane w dalszej treści Statutu Towarzystwem.
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej a siedzibą władz miasto stołeczne Warszawa.
Towarzystwo jest stowarzyszeniem zarejestrowanym, działającym na podstawie obowiązującego prawa o stowarzyszeniach i z tego tytułu posiada osobowość prawną.
Towarzystwo może zakładać oddziały terenowe.
Towarzystwo może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o tym samym lub podobnym profilu działania.
§ 6.
- Towarzystwo Używa pieczęci okrągłej z napisem: "POLSKIE TOWARZYSTWO BIOCHEMICZNE" oraz pieczęci podłużnej z napisem: "Polskie Towarzystwo Biochemiczne, Zarząd Główny w Warszawie, adres siedziby"
- Oddziały Towarzystwa używają pieczęci podłużnej z napisem: "Polskie Towarzystwo Biochemiczne, Oddział w ............, adres siedziby".
Towarzystwo opiera swojš działalność na pracy społecznej ogółu członków.
Rozdział II
Cele i środki działania
§ 8.
Celem Towarzystwa jest popieranie rozwoju biochemii, biologii molekularnej i nauk pokrewnych oraz ich popularyzacja.
§ 9.
Dla osiągnięcia swych celów Towarzystwo:
- organizuje zjazdy, sympozja, zebrania naukowe, odczyty, wykłady i konkursy,
- wydaje i popiera wydawanie czasopism naukowych, książek i innych publikacji z zakresu biochemii, biologii molekularnej i nauk pokrewnych,
- opiniuje o stanie i potrzebach biochemii, biologii molekularnej i nauk pokrewnych i występuje w ich sprawach wobec władz,
- popularyzuje osiągnięcia biochemii i biologii molekularnej współpracując z nauczycielami oraz młodzieżą szkolną i akademicką,
- współpracuje z pokrewnymi stowarzyszeniami w kraju i za granicą, organizując wspólne konferencje, zjazdy, sympozja i zebrania naukowe,
- jest aktywnym członkiem Federacji Europejskich Towarzystw Biochemicznych, prowadzi szeroką akcję informacyjną o działaniach Federacji i uczestniczy w przedsięwzięciach podejmowanych przez Federację,
- ustanawia i przyznaje nagrody za wybitne osiągnięcia naukowo-badawcze, dydaktyczne i popularyzatorskie w zakresie biochemii, biologii molekularnej i nauk pokrewnych.
Rozdział III
Członkowie ich prawa i obowiązki
§ 10.
W skład Towarzystwa wchodzą członkowie zwyczajni, nadzwyczajni, honorowi i wspierający. Członkami Towarzystwa mogą zostać zarówno obywatele polscy jak i obcokrajowcy.
§ 11.
- Członkiem zwyczajnym Towarzystwa może być każda osoba fizyczna posiadająca dorobek naukowy z biochemii, biologii molekularnej lub dziedzin pokrewnych.
- Członkiem nadzwyczajnym może być każdy, kto ukończył 18 lat, wypełnił deklaracje i opłacił roczną składkę członkowską.
- Członkiem honorowym Towarzystwa może być osoba fizyczna szczególnie zasłużona dla rozwoju polskiej biochemii lub Towarzystwa.
- Członkiem wspierającym może być każda osoba prawna lub fizyczna wspierająca finansowo Polskie Towarzystwo Biochemiczne.
§ 12.
- Kandydat na członka zwyczajnego zostaje przyjęty w poczet członków Towarzystwa przez Zarząd Główny na podstawie dorobku oraz rekomendacji 2 członków wprowadzających.
- Kandydat na członka nadzwyczajnego zostaje przyjęty przez Zarząd Główny na podstawie uchwały Zarządu Głównego, po wypełnieniu deklaracji członkowskiej i opłaceniu rocznej
składki.
- Członkostwo honorowe nadawane jest na wniosek Zarządu Głównego przez Walne Zebranie Towarzystwa większością co najmniej 2/3 głosów, w tajnym głosowaniu.
- Członkowie wspierający zostają przyjęci w poczet członków Towarzystwa na podstawie uchwały Zarządu Głównego po wypełnieniu deklaracji i wniesieniu opłaty finansowej na rzecz Towarzystwa.
§ 13.
- Członkowie zwyczajni Towarzystwa mają prawo do:
- czynnego i biernego wyboru do władz Towarzystwa,
- uczestniczenia w Walnych Zebraniach Towarzystwa, w zjazdach naukowych, sympozjach, konferencjach, zebraniach naukowych i organizacyjnych Towarzystwa,
- prenumeraty wydawnictw biochemicznych wydawanych poprzez Towarzystwo.
- Członkowie honorowi mają wszystkie prawa członków zwyczajnych oraz są zwolnieni od opłacania składek członkowskich.
- Członkowie wspierający mają prawo uczestniczenia w Walnym Zebraniu jedynie z głosem doradczym.
- Członkowie nadzwyczajni mają prawa członków zwyczajnych z wyjątkiem biernego i czynnego prawa wyborczego oraz głosu stanowiącego w Walnych Zebraniach.
§ 14.
Członkowie Towarzystwa obowiązani są:
- przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów oraz uchwał władz Towarzystwa,
- opłacać regularnie składki członkowskie w wysokości uchwalonej przez Walne Zebranie Członków.
§ 15.
- Członkostwo wygasa w przypadku:
- wystąpienia z Towarzystwa zgłoszonego na piśmie Zarządowi Głównemu, za pośrednictwem terenowo właściwego Oddziału lub bezpośrednio o ile w miejscu zamieszkania członka nie ma Oddziału,
- skreślenia z listy członków przez Zarząd Główny z powodu nie płacenia składek przez okres 2 lat, mimo dwukrotnego pisemnego upomnienia, a w przypadku członkostwa wspierającego w związku ze zmianą profilu działalności lub utratą osobowości prawnej,
- wykluczenia z Towarzystwa przez Zarząd Główny za działalność na szkodę Towarzystwa, za czyny nie licujące z godnością członka Towarzystwa lub w wypadku skazania prawomocnym wyrokiem sądu powszechnego na karę dodatkową utraty praw publicznych.
- Od uchwały Zarządu Głównego o wykluczeniu z Towarzystwa przysługuje członkowi prawo odwołania się do Walnego Zebrania, którego uchwała jest ostateczna.
Rozdział IV
Władze Towarzystwa
§ 16.
- Władzami Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie Członków Towarzystwa
- Zarząd Główny
- Główna Komisja Rewizyjna
- Kadencja Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej trwa 4 lata.
- Członkowie władz Towarzystwa pełnią swoje funkcje honorowo.
- Prezes i wiceprezes Towarzystwa nie mogą pełnić tej samej funkcji dłużej niż przez dwie kolejne kadencje.
- W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Stowarzyszenia w trakcie kadencji, skład osobowy władz jest uzupełniany w drodze kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
- Uchwały Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków.
§ 17.
- Walne Zgromadzenie Członków Towarzystwa jest najwyższą władzą Towarzystwa i może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
- Do kompetencji zwyczajnego Walnego Zebrania Członków Towarzystwa należy:
- uchwalanie głównych kierunków działalności Towarzystwa,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Głównemu na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej,
- Wybór Zarządu Głównego i Głównej Komisji Rewizyjnej,
- nadawanie godności członka honorowego na wniosek Zarządu Głównego,
- uchwalanie wysokości składek członkowskich,
- rozpatrywanie spraw wniesionych pod obrady Zebrania przez Zarząd Główny,
- rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez członków Towarzystwa,
- rozpatrywanie odwołań członków w sprawach wykluczenia z Towarzystwa,
- podejmowanie uchwał o zmianie statutu i rozwiązaniu się Towarzystwa.
§ 18.
Uchwały Walnego Zebrania Członków Towarzystwa zapadają zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania - w pierwszym terminie, w drugim terminie - bez względu na liczbę obecnych.
§ 19.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków Towarzystwa zwoływane jest przez Zarząd Główny co cztery lata w związku z zakończeniem kadencji.
- O terminie, miejscu i porządku obrad Zwyczajnego Walnego Zebrania Zarząd Główny zawiadamia członków co najmniej na dwa tygodnie przed zwołaniem Zebrania.
§ 20.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd Główny z własnej inicjatywy na wniosek Głównej Komisji Rewizyjnej, na wniosek co najmniej 1/3 liczby Członków Towarzystwa, zgłoszony na piśmie Zarządowi Głównemu.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie winno być zwołane w terminie 3 miesięcy od wpłynięcia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 21.
W skład Zarządu Głównego wchodzi prezes, wiceprezes oraz 14 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie w tajnym głosowaniu.
§ 22.
Do kompetencji Zarządu Głównego należy:
- reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz,
- realizowanie celów statutowych oraz wykonywanie uchwał Walnego Zgromadzenia Członków,
- opracowywanie planów całokształtu działalności Towarzystwa i projektów budżetu oraz sprawozdań z ich wykonania,
- zarządzanie majątkiem Towarzystwa oraz przyjmowanie darowizn i zapisów,
- rozstrzyganie sporów wynikłych między Członkami w obrębie Towarzystwa,
- powoływanie i rozwiązywanie Oddziałów Terenowych i nadzór nad ich działalnością,
- powoływanie sekcji specjalistycznych, komisji zadaniowych oraz grup roboczych
- sekcje specjalistyczne, obejmują różne obszary biochemii, biologii molekularnej i nauk pokrewnych,
- grupy robocze obejmują inne obszary działalności Towarzystwa,
- komisje zadaniowe są powoływane dla wykonania jednego, określonego zadania,
- przewodniczący sekcji i grup roboczych składają sprawozdanie Zarządowi przy końcu kadencji, a przewodniczący komisji zadaniowych po wykonaniu zadania,
- tryb powoływania i prac sekcji specjalistycznych i grup roboczych określa Zarząd Główny w osobnym regulaminie.
- uchwalanie regulaminów wewnętrznych,
- powoływanie komitetu zjazdowego w miejscowości wybranej na zjazd naukowy,
- przyjmowanie, skreślanie i wykluczanie Członków Towarzystwa,
- ustanawianie i przyznawanie nagród za wybitne osiągnięcia w działalności naukowo-badawczej, dydaktycznej i popularyzatorskiej w zakresie biochemii, biologii
molekularnej i nauk pokrewnych.
§ 23.
- Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w miarę potrzeby nie rzadziej jednak niż raz na pół roku
- Posiedzenia Zarządu Głównego odbywają się w formie zebrania lub telekonferencji,
- Uchwały Zarządu Głównego zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy Członków Zarządu, w tym prezesa lub wiceprezesa. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego zebrania.
§ 24.
- Zarząd Główny wybiera ze swego grona siedmioosobowe Prezydium Zarządu Głównego, w skład którego wchodzą: prezes, wiceprezes, sekretarz, skarbnik i 3 Członków Zarządu.
- Prezydium Zarządu Głównego kieruje działalnością Towarzystwa w okresach między posiedzeniami Zarządu Głównego zgodnie z regulaminem uchwalonym przez Zarząd Główny.
- Posiedzenia Prezydium odbywają się w miarę potrzeby, nie rzadziej jednak niż co dwa miesiące.
- Posiedzenia Prezydium odbywają się w formie zebrania lub telekonferencji.
- Uchwały Prezydium zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej pięciu jego Członków, w tym prezesa lub wiceprezesa i winny być przedstawione na najbliższym posiedzeniu Zarządu Głównego.
§ 25.
- Główna Komisja Rewizyjna składa się z 3 Członków wybranych przez Walne Zgromadzenie na okres kadencji Zarządu Głównego. Główna Komisja Rewizyjna konstytuując się wybiera spośród siebie przewodniczącego i sekretarza.
- Do obowiązków Głównej Komisji Rewizyjnej należy: kontrola całokształtu działalności Towarzystwa, przeprowadzana przynajmniej raz w roku, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki finansowej w zakresie celowości, prawidłowości i rzetelności.
- Główna Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu Głównego z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli i żądania wyjaśnień.
- Przewodniczący Głównej Komisji Rewizyjnej może brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Głównego i Prezydium Zarządu Głównego.
- Regulamin działalności Głównej Komisji Rewizyjnej zatwierdza Walne Zgromadzenie Członków.
Rozdział V
Oddziały Towarzystwa
§ 26.
- Oddziały Towarzystwa są powoływane z inicjatywy Członków na podstawie uchwały Zarządu Głównego w miejscowościach, na których terenie pracuje co najmniej 15 Członków Towarzystwa.
- Teren działalności Oddziału i jego siedzibę określa Zarząd Główny Towarzystwa.
§ 27.
- Władzami Oddziału Towarzystwa są:
- Walne Zgromadzenie Członków Oddziału
- Zarząd Oddziału
- Komisja Rewizyjna Oddziału.
- Kadencja Zarządu i komisji Rewizyjnej Oddziału trwa 4 lata.
- W przypadku ustąpienia, wykluczenia lub śmierci członka władz Oddziału w trakcie kadencji, skład osobowy władz jest uzupełniany w drodze kooptacji. Kooptacji dokonują pozostali członkowie organu, którego skład uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
- Uchwały Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału, podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby uprawnionych członków.
§ 28.
- Walne Zebranie Członków Oddziału jest najwyższą władzą Oddziału i może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 29.
- Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Oddziału należy:
- wytyczanie kierunków działalności Oddziału, zgodnie z postanowieniami Statutu i uchwałami władz Towarzystwa,
- rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału,
- udzielanie absolutorium ustępującemu Zarządowi Oddziału na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału,
- Wybór Zarządu Oddziału i Komisji Rewizyjnej Oddziału,
- rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez Członków Oddziału,
- podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Oddziału.
- Uchwały Walnego Zebrania Członków Oddziału zapadają w pierwszym terminie zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy Członków uprawnionych do głosowania, w drugim terminie bez względu na liczbę obecnych.
- Zwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału zwoływane jest przez Zarząd Oddziału, który informuje Członków Oddziału o proponowanym porządku obrad na dwa tygodnie przed wyznaczonym terminem.
§ 30.
- Zarząd Oddziału zwołuje nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Oddziału na wniosek Zarządu Głównego, z własnej inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej Oddziału, na wniosek przynajmniej 1/3 Członków Oddziału zgłoszony na piśmie Zarządowi Oddziału.
- Nadzwyczajne Walne Zebranie winno być zwołane w terminie 3 miesięcy od wpłynięcia wniosku i obraduje nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 31.
Zarząd Oddziału składa się co najmniej z 3 osób, wybieranych przez Walne Zgromadzenie członków Oddziału.
§ 32.
- Do kompetencji Zarządu Oddziału należy:
- prowadzenie działalności zgodnie z postanowieniami Statutu Towarzystwa i uchwałami władz Towarzystwa,
- organizowanie konferencji, kursów i zebrań naukowych,
- organizowanie zjazdów Towarzystwa i sympozjów specjalistycznych z upoważnienia Zarządu Głównego,
- organizowanie odczytów i wykładów popularyzujących osiągnięcia biochemii, biologii molekularnej i nauk pokrewnych,
- składanie Zarządowi Głównemu sprawozdań z działalności Oddziału,
- reprezentowanie Oddziału na zewnątrz oraz zarządzanie majątkiem Oddziału, na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Stowarzyszenia.
- Posiedzenia Zarządu Oddziału odbywają się w miarę potrzeby nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
§ 33.
- Komisja Rewizyjna Oddziału wybierana przez Walne Zebranie Członków Oddziału w tajnym głosowaniu składa się z 3 osób, spośród których wybiera przewodniczącego.
- Do obowiązków Komisji Rewizyjnej Oddziału należy przeprowadzenie przynajmniej raz w roku kontroli działalności Oddziału Towarzystwa.
- Komisja Rewizyjna ma prawo występowania do Zarządu Oddziału z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli.
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej Oddziału może brać udział z głosem doradczym w posiedzeniach Zarządu Oddziału.
Rozdział VI
Majątek Towarzystwa
§ 34.
- Majątek Towarzystwa składa się z nieruchomości, ruchomości i funduszów.
- Na fundusze Towarzystwa składają się:
- wpływy ze składek członkowskich,
- wpływy z majątku ruchomego i nieruchomego,
- dotacje i zapisy,
- wpisowe za udział w zjazdach naukowych.
§ 35.
- Do reprezentowania Towarzystwa upoważnieni są jednoosobowo: prezes, wiceprezes, sekretarz lub skarbnik,
- Dla ważności pism dotyczących praw i obowiązków majątkowych Towarzystwa wymagane są podpisy prezesa lub wiceprezesa Zarządu Głównego oraz skarbnika,
- Do reprezentowania Oddziału upoważnionych jest dwóch członków Zarządu Oddziału działających łącznie. Do zaciągania zobowiązań majątkowych Zarząd Oddziału upoważniony jest na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez Zarząd Główny.
Rozdział VII
Zmiana Statutu i rozwiązanie się Towarzystwa
§ 36.
Zmiana Statutu następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków Towarzystwa, podjętej większością przynajmniej 2/3 głosów przy obecności , co najmniej połowy liczby Członków uprawnionych do głosowania - w pierwszym terminie lub bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie.
§ 37.
- Rozwiązanie się Towarzystwa może nastąpić na podstawie uchwały Walnego Zebrania członków Towarzystwa podjętej większością przynajmniej 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy liczby członków uprawnionych do głosowania - w pierwszym terminie, lub bez względu na liczbę obecnych w drugim terminie.
- Uchwała o rozwiązaniu się Towarzystwa określi sposób przeprowadzenia likwidacji oraz cel, na jaki ma być przeznaczony majątek Towarzystwa.